به - خودروبر لشگری - گزارش «رنت لوکس به نقل از اخبار خودرو»، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرویی در تازهترین اظهارنظر خود با اشاره به نامهنگاری انجام شده این انجمن با رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: «در نامه 14 اردیبهشتماه که به رئیس کل بانک مرکزی ارسال شد، درمورد رشد سهبرابری تهیه مواداولیه و زمان کم قطعهسازان و خودروسازان در تامین مواد تاکیداتی را مطرح کردیم و خواستیم تا تدبیری اتخاذ شود که تسهیلات هفتهزارمیلیاردتومانی بهصورت اضطراری در اختیار قطعهسازی و خودروسازی قرار گیرد.»
هم اکنون برای خودروبر لشگری اقدام کنید
750هزار شغل در معرض تهدید
مازیار بیگلو با اشاره به - خودروبر لشگری - اینکه تاخیر در اجرای بخش دوم مصوبه دولت در خصوص پرداخت تسهیلات به قطعهسازان هزینه هنگفتی در پی خواهد داشت، تاکید کرد: «اگر پرداخت ۸۴۴میلیون یورویی وعده داده شده تا دو هفته دیگر به تاخیر بیفتد، قطعهسازی زمینگیر خواهد - خودروبر لشگری - شد و بیش از ۷۵۰ هزار شغل درگیر با این صنعت در معرض خطر قرار خواهند گرفت.» وی گفت: «در صورتی که تسهیلات موردنیاز قطعهسازان پرداخت نشود، شاهد بیکاری در - خودروبر لشگری - این صنعت خواهیم بود.» بیگلو همچنین تصریح کرد: «سال - خودروبر لشگری - گذشته چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات به - خودروبر لشگری - قطعهسازان پرداخت شد که توانستیم تولید خودرو را 100درصد افزایش دهیم.» به گفته وی، هرچند خودروسازان و قطعهسازان در حفظ کیفیت تولیداتشان با مشکلاتی روبهرو هستند، اما باید توجه داشت که این مساله در همه - خودروبر لشگری - صنایع وجود دارد. مازیار بیگلو با تاکید بر اینکه با توجه به نقدینگی موجود در شرکتهای قطعهساز حداکثر تا یک ماه آینده میتوانیم به تولید قطعه ادامه دهیم، خاطرنشان کرد: «در صورتی که نقدینگی موردنیاز صنعت تامین نشود، امکان ادامه تولید وجود نخواهد - خودروبر لشگری - داشت.» به گفته وی، خریدها در بازار برای - خودروبر لشگری - قطعهسازان به شکل نقدی - خودروبر لشگری - صورت میگیرد و به همین دلیل نمیتوانیم مواداولیه را بهموقع تامین کنیم.
بخش دوم تسهیلات در قالب ریالی پرداخته شود
نایبرئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو طی اظهاراتی در رابطه با شرایط تولید در قطعهسازی گفت: «بهرغم توان قطعهسازان برای مقابله با فشار و تحریمهای خارجی، مشکلات در داخل کشور هزار برابر بزرگتر شده است. از مساله تامین ارز گرفته تا مسائل مرتبط با واردات و گمرک و... کمترین میزان - خودروبر لشگری - توجه به قطعهسازان میشود. متاسفانه صنعت خودرو حتی در میان مسئولین کشور و در حوزههای اقتصادی، چندان مورد توجه قرار نمیگیرد و همواره هجمههایی به این صنعت وارد میشود.» شاپور سامعی با تاکید بر اینکه حتی اگر فشارها بدتر از این هم بشود ما هنوز توان تامین مواداولیه داخلی و خارجی و افزایش داخلیسازی را داریم، گفت: «ما میپذیریم در کارمان نقایص و مشکلاتی هم داریم. اما نباید فراموش - خودروبر لشگری - کرد قطعهسازی صنعتی است که بالغ بر ۷۵۰ تا ۸۰۰هزار موقعیت شغلی به صورت مستقیم و بهطور غیرمستقیم بیش از ۳ تا ۴ میلیون شغل ایجاد کرده است.» وی در خصوص پرداخت تسهیلات دولتی به قطعهسازان، اظهار کرد: «آن 4هزار میلیارد تومان که سال گذشته پرداخته شد، نسبت به مطالبات قطعهسازان و گردش مالی و نیاز نقدینگی قطعهسازان، رقم قابلتوجهی نیست و نمیتواند انتظار خاصی ایجاد کند. اگرچه همان مبلغ باعث شد از پیش از عید، تولید افزایش پیدا کند و قطعهسازان توانستند حقوق پرسنل خود را بپردازند. اما از بعد عید، هیچگونه - خودروبر لشگری - تزریق نقدنگی به قطعهسازی انجام نشده است.» این فعال صنعت قطعه، افزود: «قیمت مواداولیه و ارز سه تا چهار برابر رشد داشته است. این در حالی است - خودروبر لشگری - که آن ۴هزار میلیارد تومان تسهیلات با میانگین بهره ۲۴ درصد پرداخت شده است. اگرچه این بهره توسط خودروساز پرداخت میشود.» وی درخصوص نامهنگاریهای انجام شده توسط انجمن قطعهسازان با بانکهای مختلف و بانک مرکزی، تاکید کرد: «در پاسخ بسیاری از این نامهها عنوان شده است که ما ذینفع واحد هستیم و با توجه - خودروبر لشگری - به مشکلات بدهکاریهای گذشته، چکهای برگشتی و عدم پرداختها، امکان دریافت تسهیلات را نداریم. در حالی که این موارد باید در شرایط عادی مد نظر قرار گیرد. اما الان در شرایط ویژه قرار داریم.» سامعی در خصوص بخش دوم مصوبه هیات دولت مبنی بر پرداخت تسهیلات ۸۴۴ میلیون یورو ارزی یا همان هفت هزار - خودروبر لشگری - میلیارد تومان در قالب ریالی از سوی بانک مرکزی به دو خودروساز، تاکید کرد: «بانک مرکزی در این مورد محدودیتی روی چهار ارز خاص شامل روپیه، یِن، لیر و یوان ایجاد کرده است. این در حالی است که منابع بانک مرکزی در چند بانک خاص است که آنها اجازه جابهجایی پول برای صنعت خودرو را ندارند.» سامعی افزود: «روش به این شکل است که ما باید ۱۰ درصد را به عنوان پیشپرداخت بدهیم و ۹۰درصد را ۹ماه بعد بپردازیم. در حالی که انتظار بانک مرکزی این است که در - خودروبر لشگری - آن زمان، هرارزی در سیستم دولتی یا نیمایی به عنوان ارز روز، آزاد بود، ما آن را دریافت کنیم.» وی ادامه داد: «این در حالی است که دلار طی یکسال گذشته ناگهان - خودروبر لشگری - طی چند ماه نوسان قیمت شدیدی داشت. حالا اگر قرار باشد با این محاسبات و در این شرایط چنین تسهیلاتی پرداخت شود، فردا ما چگونه باید پول آن را بپردازیم؟» این فعال قطعهسازی با اشاره به پیشنهاد قطعهسازان در این خصوص، گفت: «خواست ما این است که این تسهیلات به ریال تبدیل - خودروبر لشگری - شود تا ما معادل - خودروبر لشگری - مبلغ ریالی که دریافت میکنیم، خودمان از صرافی ارز تهیه کنیم تا اگر بازار ارز با نوسان مواجه شد، همه چیز به ضرر قطعهسازان تمام نشود.»