به گزارش «رنت لوکس به نقل از اخبار خودرو»، پس از جلسه اضطراری هفته گذشته میان دولت و مجلس بهمنظور ساماندهی شرایط تولید و بازار، صحبت از ارائه طرحی با عنوان «طرح حمایت از صنعت خودرو» به میان آمد. دبیر انجمن سازندگان مجموعهها و قطعات خودرو ایران - خدمات کفی پردیس - در این - خدمات کفی پردیس - زمینه با اعلام اینکه این خبر در حد بخشی از یکی از گفتوگوهای انجامشده توسط مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه فقط به گوش ما رسیده است، از جزئیات و نحوه اجرای آن اظهار بیاطلاعی کرد. مازیار بیگلو همچنین با اشاره به مشکلات مربوط به پرداخت مابهالتفاوت قیمت ارز دولتی و ارز بازار ثانویه، ترخیص نشدن کالا از گمرک و چالشهای تامین مواداولیه، در گفتوگو با روزنامه «دنیای خودرو» اعلام کرد: «این مسائل باعث شده است ظرفیت تولید قطعهسازان به کمتر از 40درصد آنچه - خدمات کفی پردیس - تا به حال تولید میکردند، برسد. به همین دلیل نمیتوانند نیاز خودروسازان را تامین کنند. متعاقب آن تولید خودروسازان به شدت کاهش یافته که همین باعث کم شدن عرضه خودرو و افزایش قیمت در بازار شده است.» با توجه به این چالشها، به نظر میرسد تعداد قطعهسازانی که برای تولید با مشکل مواجهاند، - خدمات کفی پردیس - رو به افزایش است. بیگلو ضمن تاکید بر این مساله، گفت: «تا پیش از این شاید فقط دو قطعهساز بزرگ مشکل کسری تامین قطعات را داشتند اما لیست اخیر نشان میدهد در - خدمات کفی پردیس - این شرایط 70 قطعهساز - خدمات کفی پردیس - یا برای تامین مواداولیه داخلی مشکل دارند و یا قطعات و مواداولیهای که وارد کردهاند در گمرک مانده و ترخیص نمیشود.» به گفته وی، اگر مشکلات تولید - خدمات کفی پردیس - این تعداد قطعهساز مرتفع نشود، هیچ افق روشنی پیش روی صنعت خودرو نخواهد بود.
ارائه خدمات خدمات کفی پردیس با ارزانترین قیمت
آسیب - خدمات کفی پردیس - جدی نابسامانی تصمیمات به تولید
مازیار بیگلو در - خدمات کفی پردیس - رابطه - خدمات کفی پردیس - با سختیهای موجود در مسیر - خدمات کفی پردیس - تامین مواداولیه داخل، اظهار کرد: «زمانی قطعهسازان هرکدام کد اعتباری خود - خدمات کفی پردیس - را داشتند و مستقیم از تولیدکننده مواداولیه مورد - خدمات کفی پردیس - نیاز خود را تامین میکردند، اما مدتی قبل اعلام شد همه مواداولیه موردنیاز باید - خدمات کفی پردیس - از طریق بورسکالا خریداری شود. در نتیجه قطعهسازان یک فرایند طولانی اداری را برای ورود به بورس کالا و دریافت کد، طی کردند. عملا خرید مستقیم و اعتباری گذشته به خرید نقدی از بورسکالا تبدیل شد - خدمات کفی پردیس - و فشار تامین نقدینگی نیز به قطعهساز تحمیل شد.» این فعال حوزه قطعهسازی در ادامه با - خدمات کفی پردیس - بیان اینکه کمی بعد از جا افتادن این روند، اعلام شد واحدهای تولیدی، باید مواد موردنیاز خود را از سایت بهینیاب خریداری کنند، افزود: «این سایت متعلق به وزارت صنعت بود و تولیدکننده باید همه اطلاعات لازم را در سایت وارد میکرد و کد جدید میگرفت. اما حالا بار دیگر خرید مواداولیه از طریق همان بورس کالا امکانپذیر شده است.» وی خاطرنشان کرد: «با این اوضاع، تولیدکننده هر روز برای تامین مواداولیه - خدمات کفی پردیس - موردنیاز با نابسامانی تازهای مواجه است. در نتیجه نهایتا ناچار به تامین مواد موردنیاز از بازار - خدمات کفی پردیس - آزاد میشود که قیمت مواد در این بازار چند برابر بالاتر از بورس کالا است. ضمن اینکه با توجه به محدودیت عرضه، حتی در این بازار هم تامین مواداولیه کار بسیار دشواری است.» به گفته بیگلو، مواداولیه و ارز برای تولیدکننده، یک معنی دارد و به یک اندازه مهم است. در واقع وضعیت ارز برای قطعهساز مانند وضعیت آلومینیوم، فولاد، مس و... است که اگر با قیمت مناسب تامین نشود، تولید متوقف میشود.
خدمات کفی پردیس مخصوص شما
راهی جز آزادسازی قیمت وجود ندارد
در مصوبه هیات دولت به صراحت قید شده عدم پرداخت مابهالتفاوت منوط به تایید وزارتخانه متبوع است. مازیار بیگلو در این رابطه با اشاره به اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت در روز 4شهریورماه - خدمات کفی پردیس - جاری نامه تایید را به رئیس بانک مرکزی ارسال کرده است، گفت: «اما تا این لحظه هنوز از نظر اجرایی لیست - خدمات کفی پردیس - و تعرفهها به بانکها نرسیده است. بنابراین تا زمانی که مابهالتفاوت پرداخت نشود، امکان ترخیص کالا از گمرک وجود - خدمات کفی پردیس - نخواهد داشت و تولیدکننده حتی نمیتواند اسناد را از بانکها دریافت کند.» برای حل مشکلات موجود، آزادسازی یا اصلاح ساختار قیمتگذاری خودرو موضوعی است که از سوی بخشهای مختلف بر آن تاکید میشود. دبیر انجمن قطعهسازان کشور با بیان اینکه هر اقدامی که بتواند شرایط را تغییر دهد باید مورد توجه قرار گیرد، تاکید کرد: «در - خدمات کفی پردیس - اینکه باید آزادسازی - خدمات کفی پردیس - قیمت خودرو و متعاقب آن قیمت قطعات اتفاق بیفتد، شکی - خدمات کفی پردیس - نیست. چراکه قیمت یک طرف این معادله شامل فولاد، ارز، مس و مواداولیه آزاد شده و بنابراین باید قیمت در - خدمات کفی پردیس - طرف دیگر نیز آزاد شود.» بیگلو همچنین با توضیح این مطلب که بحث آزادسازی به این معناست که خرید مواداولیه با هر هزینهای انجام شود، میتواند از مصرفکننده نهایی دریافت شود، اظهار کرد: «اگر الان قیمتها آزاد شده بود، قطعهساز طبق توافق با خودروساز، با هر قیمتی مواداولیه را میخرید، قطعه را تولید میکرد و به این ترتیب جلوی کاهش تولید خودرو گرفته میشد.» به گفته وی، در این شرایط اگر قطعهساز میتوانست خودروساز را متقاعد کند مابهالتفاوت را بپردازد، الان همه کالاهای در گمرکمانده را با هر قیمتی بود ترخیص - خدمات کفی پردیس - میکرد و نیاز خودروساز را تامین میکرد و این شرایط امروز در بازار ایجاد نمیشد.